Adam Fleks

członek rzeczywisty, legitymacja nr 1070

Urodziłem się 14 czerwca 1963 w Gdańsku. Podczas pobytu na stypendium w Szwecji w
1987 r. wziąłem po raz pierwszy do ręki porządny aparat fotograficzny. W 1994 r. zostałem
członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego.
W 1999 r. rozpocząłem fotografować ludzi niepełnosprawnych, zainspirowany
początkowo zdjęciami Diane Arbus. Poprzez tą serię czarno-białych zdjęć pragnąłem pokazać
mój sposób patrzenia na ludzi niepełnosprawnych, uprawiających muzykę albo przynajmniej
jej słuchających. Sam sposób fotografowania został natomiast zaczerpnięty z idei Henri
Cartier-Bressona, gdzie starałem się uchwycić tzw. decydujący moment, i komponować
obraz w momencie wyzwalania migawki.
Za największe dotychczasowe osiągnięcie uważam autorską wystawę „Wieloświaty”,
pokazaną w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska – Domu Uphagena, w 2009 r. oraz
„Widoki Motławy”, które zawisły tamże jesienią 2019 r. Za każdym razem było to
kilkadziesiąt wielokrotnych ekspozycji wykonanych w technice litowej. Fotografie z
pierwszej w/w wystawy złożyły się na zestaw autorski, przedstawionego Komisji
Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików podczas egzaminu na członka ZPAF.
Od grudnia 2010 mam więc prawo posługiwać się tytułem „artysta fotografik”, od 1947
zastrzeżonym ustawowo dla członków ZPAF.
Interesuje mnie głównie fotografia czarno-biała, wykonywana przy użyciu
tradycyjnych filmów z emulsją srebrową oraz papierów fotograficznych umożliwiających
obróbkę ciemniową. Cały czas, o ile pozwoli mi ona na to, wykonuję i rozbudowuję moje
„Wieloświaty”.
W 2014 nieco przypadkiem odwiedziłem Wetzlar, gdzie znajdują się zakłady Ernsta
Leitza, produkujące Leicę. Tutaj przyszedł mi do głowy pomysł kontynuacji „Wieloświatów”,
czyli cykl „The Holy Cities”, został zainspirowany nieco ironiczną nazwą, jaką otrzymał
Wetzlar na pewnej stronie internetowej. Miasto owo jest celem pielgrzymek fanatyków
aparatu Leica, skonstruowanego tam przed I wojną światową przez Oscara Barnacka. Jednak
wiele miast jest przedmiotem kultu dla niektórych grup ludzi – np. Sopot to letnie targowisko
próżności od dziesiątków lat, z Gdańska wyruszał nawracać pogan święty Wojciech, w
Barcelonie od ponad stulecia buduje się Sagrada Familia, będąca moim nieodmiennym
przedmiotem fascynacji od pierwszego kontaktu wzrokowego.

Cykl jest fragmentem tworzonej od 2006 roku serii „Wieloświaty” wykonywanej w
rzadko stosowanej technice litowej, przedstawia on nie świat rzeczywisty, ale impresyjny,
będący wynikiem nałożenia na siebie dwóch ekspozycji na jednej klatce w krótkim odstępie
czasu. Nałożenie na siebie dwóch zdjęć wykreowało nową rzeczywistość, obecną tylko na
papierze fotograficznym. Wołanie w licie odrealniło zmultiplikowaną rzeczywistość i
uruchomiło bezgraniczną wyobraźnię.
Celem prezentowanych na wystawie zdjęć nie jest wierne oddawanie rzeczywistości.
Nie pragnę analizować i doświadczać, tylko tworzyć i przeżywać. Nie zamierzam rozkładać
całości na drobne elementy tylko tworzyć nowy wymiar z tego, co w danej chwili zostało mi
dane. Wieloznaczne otoczenie umożliwia mi wykreowanie obrazu nie mającego wiele
wspólnego ze światem zewnętrznym. Odbiór zdjęć jest indywidualną sprawą poszczególnych
widzów, którym pozostawiam ostateczną interpretację.
Obecnie cykl „Wieloświatów” jest rozwijany podcyklami zatytułowanymi m.in.: The
Holy Cities”, „The Summer of the Middle Ages”, „Barocco, Rococco”, „Divine Beings”,
„Divine Bodies” oraz pokazywane wielokrotnie „Widoki Motławy”.

Za ważniejsze w ostatnich latach mogę uznać wystawy autorskie: „Gdańsk. Kształt
idealny”, „Peregrynacje. Katalonia” (wpisuje się w nurt „street photography”, ekspozycja w
Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera” w Gdyni w maju 2012) oraz wystawę fotografii
otworkowej (na odycję OFFO w 2014 r.), „The Holy Cities” 2017 – pokazana w bibliotece zaś
w 2018 w galerii fotografii artystycznej w Wągrowcu. Jest ona dla mnie ważna ze względu na
stronę techniczną – po raz pierwszy wystawiłem zdjęcia w technice 2nd pass lith. Wiosną
2022 oraz 2023 wziąłem udział w Przeglądzie Fotografii w Technikach Dawnych i
Alternatywnych FOTOPERYFERIE FESTIWAL w BWA w Kielcach.
Odbitki fotograficzne w kolekcjach prywatnych w Polsce, Danii oraz Szwajcarii.

www.adamfleks.blogspot.com